آسیب شناسی روانی کودک

تهیه و تنظیم: sepehr
06 می 2021
1 دقیقه

آسیب شناسی اختلالات روانی کودک

در دهه­ های اخیر موضوع سلامت روان کودکان در بسیاری از کشورها تبدیل به دغدغه ­ای مهم و یکی از اهداف سیاست­گذاری­ های کلان دولت ها شده است. در مشخص کردن تعریف اختلال کودک اجماع نظری وجود ندارد، اما عموما در تعاریف مختلف اختلال روانی یکی از مهم­ترین شاخصه ­ها ظرفیت فرد برای عملکرد سازگار با محیط در نظر گرفته می­شود. تخمین زده می­شود که بین 20 تا 40 درصد از کودکان در سرتاسر جهان دچار یک اختلال بالینی قابل تشخیص باشند. بسیاری از اختلالات کودکان تشخیص داده نمی­شوند و در موارد تشخیص فقط 20 درصد آن­ها کمک تخصصی دریافت می­کنند. تحولات اجتماعی دهه ­های اخیر موجب آسیب ­پذیری بیشتر کودکان در جوامع مختلف شده است. تحقیقات بین ­رشته ­ای نشان داده ­اند که بسیاری از اختلالات حاصل تعامل شبکه­ ای از عوامل مختلف اعم از ژنتیک، اتفاقات دوران بارداری، شرایط خانوادگی و… می­باشند.

چارچوب نظری سیستم های تکاملی یک دیدگاه جامع در مطالعه ی اختلالات کودک است که پیچیدگی های انسانی دخیل در ظهور اختلالات را در نظر میگیرد. ذیل این چارچوب، نظریات علمی مختلفی اعم از شناختی، هیجانی، روان­پویشی، عصب-زیست شناختی و… به دنبال مشخص کردن فرآیندهای تکاملی طبیعی و غیرطبیعی در سیر رشد کودک هستند. در سال های اخیر برنامه های تحقیقاتی متعددی برای مشخص کردن زیربنای زیستی اختلالات و بهبود دسته ­بندی های اختلالات موجود تدوین شده اند. پژوهش های اخیر سعی دارند تا اختلالات کودک را بر مبنای عملکرد مغز تبیین و دسته ­بندی کنند. تفسیر این یافته های پژوهشی در نسبت با عوامل بیرونی تاثیرگذار بر تکامل کودک منجر به شناخت دقیق تری از سبب ­شناسی اختلالات کودک میشود.

در حال حاضر راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-V) رایج­ترین نوع دسته ­بندی اختلالات کودک می­باشد. دسته­ بندی ­های اختلالات عصب-تکاملی کودک در DSM-V شامل موارد زیر می­باشد:

منبع:

Mash, E. J., & Barkley, R. A. (2014). Child Psychopathology, Third Edition (Third ed.). The Guilford Press.