آسیب شناسی روانی کودک
تهیه و تنظیم: sepehrآسیب شناسی اختلالات روانی کودک
در دهه های اخیر موضوع سلامت روان کودکان در بسیاری از کشورها تبدیل به دغدغه ای مهم و یکی از اهداف سیاستگذاری های کلان دولت ها شده است. در مشخص کردن تعریف اختلال کودک اجماع نظری وجود ندارد، اما عموما در تعاریف مختلف اختلال روانی یکی از مهمترین شاخصه ها ظرفیت فرد برای عملکرد سازگار با محیط در نظر گرفته میشود. تخمین زده میشود که بین 20 تا 40 درصد از کودکان در سرتاسر جهان دچار یک اختلال بالینی قابل تشخیص باشند. بسیاری از اختلالات کودکان تشخیص داده نمیشوند و در موارد تشخیص فقط 20 درصد آنها کمک تخصصی دریافت میکنند. تحولات اجتماعی دهه های اخیر موجب آسیب پذیری بیشتر کودکان در جوامع مختلف شده است. تحقیقات بین رشته ای نشان داده اند که بسیاری از اختلالات حاصل تعامل شبکه ای از عوامل مختلف اعم از ژنتیک، اتفاقات دوران بارداری، شرایط خانوادگی و… میباشند.
چارچوب نظری سیستم های تکاملی یک دیدگاه جامع در مطالعه ی اختلالات کودک است که پیچیدگی های انسانی دخیل در ظهور اختلالات را در نظر میگیرد. ذیل این چارچوب، نظریات علمی مختلفی اعم از شناختی، هیجانی، روانپویشی، عصب-زیست شناختی و… به دنبال مشخص کردن فرآیندهای تکاملی طبیعی و غیرطبیعی در سیر رشد کودک هستند. در سال های اخیر برنامه های تحقیقاتی متعددی برای مشخص کردن زیربنای زیستی اختلالات و بهبود دسته بندی های اختلالات موجود تدوین شده اند. پژوهش های اخیر سعی دارند تا اختلالات کودک را بر مبنای عملکرد مغز تبیین و دسته بندی کنند. تفسیر این یافته های پژوهشی در نسبت با عوامل بیرونی تاثیرگذار بر تکامل کودک منجر به شناخت دقیق تری از سبب شناسی اختلالات کودک میشود.
در حال حاضر راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-V) رایجترین نوع دسته بندی اختلالات کودک میباشد. دسته بندی های اختلالات عصب-تکاملی کودک در DSM-V شامل موارد زیر میباشد:
- ناتوانیهای ذهنی
- اختلالات ارتباطی
- طیف اوتیسم
- اختلال ADHD
- اختلال یادگیری
- اختلالات حرکتی
منبع:
Mash, E. J., & Barkley, R. A. (2014). Child Psychopathology, Third Edition (Third ed.). The Guilford Press.